У 2016 році ЄС вводить нову директиву (вказівку) в законодавство Польської Республіки, щодо працевлаштування іноземних громадян в Польщу на роботу, це стосується перш за все українців, які займають значну частину іноземної робочої сили і грають одну з ключових ролей в економіці Польщі. Здавалося б, українцям і іншим іноземцям хочуть підвищити заробітну плату до мінімального рівня зарплати поляка, згідно Польського законодавства - мінімальна заробітна плата в Польщі для поляка становить 12 злотих на годину (80 грн, 1 злотий - 6.5 грн), але під "добрими діяннями" Євросоюзу ховаються новостворені підводні камені для польського роботодавця. Для довідки - середня заробітна плата для іноземного різноробочого (українця) в Польській Республіці становить суму від 7-9 злотих за годину - склади, сільськогосподарські роботи, виробництво, будівельні послуги. Кваліфікований працівник може заробити більше 15 злотих на годину (наприклад: зварювальник, кваліфікований будівельник по внутрішній і зовнішній обробці приміщень).
Дозвіл на роботу в Польщі для робітників іноземців нововведення
Удар по кишені польського роботодавця (збільшення оподаткування), ЄС вводить нові правила гри в секторі працевлаштування, за рахунок робочого, роботодавцю доведеться оформляти документи для офіційного і легального працевлаштування під назвою - дозвіл на роботу в Польщі. Замітка: оформлення в Польщу здобувачеві через кадрові агентства України обходилося в суму від 200 у.о. + Ново введення (документи) = 300 у.о і більше. Вводяться дві категорії дозволів, для сезонних робіт і короткостроковий дозвіл.
Дозвіл на сезонні роботи - термін дії документа до 8 місяців.
Короткострокови дозвіл на роботу в Польщі - термін дії до 6 місяців.
В принципі, два поточних документа за термінами підходять для польської робочої візи Д класу, яка відкривається на пів року (180 / 360). Що стосується Воєвудської візи - річної (360 / 360 днів), то оформлення даної візи стає безперспективним, тому що терміни дозволу на працевлаштування в Польщі не дозволяють працювати іноземцю більше 8 місяців. Здавалося б, Євросоюз намагається допомогти Україні у війні з Росією, пропонуючи євроінтеграцію, підвищуючи зарплати для іноземців з третіх країн, при цьому, штучно створюючи перешкоди для польського роботодавця. Роботодавцю стає недоцільним наймати українця на підприємство, тому що платити заробітну плату припаде до мінімум як і поляку (від 12 злотих), крім грошових і часових витрат на оформлення запрошення на роботу, буде необхідно оформляти дозвіл на роботу (яке, до речі, давно практикується в Росії).
Будь-який невдалий законопроект ЄС провокує на створення сірих схем працевлаштування за кордоном
На поточний момент кадрові агентства в Україні, Молдові не мають припущень яка буде вартість дозволу на роботу в Польщі і чи можливо буде його купити, легально оформити. Польські роботодавці можуть пограти за сірими схемами, декларуючи податки із зарплати іноземця (мінімум 12 злотих на годину), реально видаючи на руки заробітчанину колишні 8 злотих, при цьому ризикуючи отримати великий штраф, при перевірці відповідних органів або скарзі гастарбайтера до відповідних органів, в даній ситуації виникає недовіра між "працівником" і "роботодавцем". Висновок: підвищення зарплат українцям до рівня поляків негативно позначиться в сфері працевлаштування в Польську Республіку, знизить конвертацію здобувача вакансії в робочого через підвищення собівартості оформлення документів в Україні, спровокує створення сірих схем, в обхід законодавства Євросоюзу, додаткова тяганина з паперами.